Guest article in the taz newspaper about Berlin’s tourism policy: “Raus aus der Werbeschleife” [Out of the advertising loop]

Together with Johannes Novy, URG member Christoph Sommer reflected on the future of Berlin’s tourism policy. Based on three arguements, they call for “less marketing and more tourism policy“. Firstly, they point out that the tourism policy stipulations made in the coalition agreement of the Berlin state government do not offer adequate answers to the current crises of tourism (COVID pandemic, possible return of “overtourism”, climate crisis). Secondly, the authors critize that it is part of the “business as usual” of Berlin’s tourism policy that good and long-standing tourism policy ideas (hotel development plan, travel and sightseeing bus concept, citizens’ advisory council) are not implemented. Finally, Novy and Sommer illustrate the need for intelligent “urban (tourism) development” that addresses Berlin’s tourism appeal as well as the quality of life of Berlin’s residents by looking at specific urban tourism sites (Checkpoint Charlie, Rummelsburger Bucht, Spreepark). 

The article is in German, you can read it here: „Raus aus der Werbeschleife“

Gemeinsam mit Johannes Novy hat sich URG-Mitglied Christoph Sommer Gedanken zur Zukunft der Berliner Tourismuspolitik gemacht. Ihr Plädoyer für „weniger Marketing und mehr Tourismuspolitik“ gründen die Autoren im Wesentlichen auf drei Beobachtungen. Zum einen kritisieren die Autoren, dass die im Koalitionsvertrag der Berliner Landesregierung getroffenen tourismuspolitischen Festlegungen, den Krisen des Tourismus (COVID-Pandemie, womöglich zurückkehrender „Übertourismus“, Klimakrise) nicht gerecht würden. Zum „business as usual“ der Berliner Tourismuspolitik gehöre zum zweiten, dass es nicht gelänge, gute und lange schon existierende tourismuspolitische Ideen (Hotelentwicklungsplan, Reise- und Sightseeingbuskonzept, Bürgerinnenbeirat) umzusetzen. An konkreten Orten des Stadttouristischen (Checkpoint Charlie, Rummelsburger Bucht, Spreepark) veranschaulichen Novy und Sommer schließlich den Bedarf einer klugen „Stadt(tourismus)entwicklung“, die den touristischen Appeal Berlins genauso adressiert wie die Lebensqualität der Berlinerinnen und Berliner. 

Den vollständigen Artikel gibt es hier: „Raus aus der Werbeschleife“

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